Moški uhan

Kategoriji: ,

EVIDENČNI LIST NAKITA št. :                     1139

Datacija Tretja četrtina  19. stoletja
Avtor in naslov
Delavnica, poreklo Avstroogrska
Mere v mm 14 x 7 x 3
Opis snovi Pozlačeno srebro čistine 750/1000
Ohranjenost, stanje  Dobra, obrabljena popolnoma je le pozlata
Tehnika izdelave Vlivanje kovine v kalup, oblikovanje kovine,  sestavljanje
Znak Žig Avstroogrske za male srebrne izdelke s čistino 750/1000, veljaven od 1.1.1867 do 1.4.1872
Slog, stil Kmečki nakit,   moški nakit
Literatura Dana Stehlikova; ENCYKLOPEDIE ČESKEHO ZLATNICTVI, STRIBRNICTVI A KLENOTNICTVI, Praha 2003, str. 328

Za žig: SILBERSTEMPEL AUS ALLER WELT, letnik 2010, str. 140, št. 982

Marija Makarovič: OBLEKA PREDELA ČLOVEKA, str. 313

Marta Košuta; TRŽAŠKA NOŠA IN NJENA VEZENINA

Opombe, zgodovina  Naši moški predniki naj bi po pričevanjih uhane v ušesu ne nosili za okras, česar popolnoma vsem ni verjeti,  ampak iz preventivnih in kurativnih zdravstvenih razlogov. Prvič pa smo srečali ( Enciklopedija navedena zgoraj) še eno razlago:   Če je bilo uho prebodeno na ustreznem akupunkturnem mestu, uhan znatno izboljšuje prostorsko orientacijo in ravnotežje. In to naj bi bil razlog, da so bili uhani tako razširjeni med mornarji in ribiči. Povezavo med moškim uhanom, konkretno Morčkom in mornarji, pa srečamo tudi na Tržaškem. Moda naj bi izhajala iz mornarske tradicije. Mornarji  bi v primeru brodoloma tako pri sebi imeli neko vrednost, če so ostali pri življenju, sicer pa je bil z njim zagotovljen dostojen pokop.

Nošenje uhanov pri moških je bilo razširjeno po celotnem slovenskem ozemlju. Predvsem iz izročila in manj iz fotografij  vemo, da so nekateri starejši moški še v tridesetih letih 20. stoletja nosili uhan v enem uhlju. Do druge svetovne vojne pa so nošenje uhanov povsem opustili.

Ta moški primerek izhaja iz Štajerske in je darilo starinarja iz Starinarnice v Hotelu Zdravilišče Zreče.  Saj že veste zakaj,  “ker kmečkega nakita itak nihče ne zbira.”