Moški ali ženski lornjon z želvovino

EVIDENČNI LIST NAKITA št. :                     710

Datacijal. 1890
Avtor in naslov
Delavnica, poreklo
Mere v cm13 x 4,4 x 0,6   cm
Opis snoviPozlačena nedragocena kovina rumene barve

Steklo

Želvovina

Ohranjenost, stanjeDobra, le pozlata delno obrabljena
Tehnika izdelaveStrojno oblikovanje kovine

Ročno oblikovanje želvovine s pomočjo kalupa

Sestavljanje, graviranje

ZnakNima
Slog, stilSecesija
LiteraturaJeanenne Bell: OLD JEWELRY,  7. izdaja, str. 210, 211

Georgina O*HARA: ENCIKLOPEDIJA MODE, izvod v slovenščini, str. 261

Damjan Ovsec: ORIS  DRUŽABNEGA  ŽIVLJENJA V LJUBLJANI OD ZAČETKA DVAJSETEGA STOLETJA DO DRUGE SVETOVNE VOJNE, l. 1979,  str. 5, 32, 33

Opombe, zgodovinaKer smo se o lornjonih in lornjetah že razpisali, tokrat nekaj o želvovini:                            Želvovina je roževinasto tkivo, ki sestavlja zunanjo plast želvjega oklepa. Mogoče jo je segrevati, kuhati in oblikovati v kalupih. Za izdelovanje nakita jo uporabljajo že od časov starih Rimljanov naprej, posebno lepi pa so izdelki iz 17. in kasnejših stoletij, ko so želvovino pričeli kombinirati in krasiti s pridatki in vstavki iz dragocenih kovin in biserne matice. Izdelovali so zlasti okrasne glavnike, broške, zapestnice ipd, ter ,  kot kaže naš primer – naočnike. Vrhunec zanimanja je želvovina dosegla na koncu 19. stoletja, po 1. svetovni vojni pa je zanimanje zanjo upadlo.

Na temo ženskih lornjonov oz. meščanskega življenja Slovencev, konkretno Ljubljančank, pa najdemo v zg. navedeni knjigi zapis: ” Tisto leto, ko so se odprla vrata Narodnega doma (l. 1896,op. muzeja), sta se pojavili v ljubljanskem družabnem življenju dve skupini, ki sta dolgo vrsto let na globoko in široko orali ljubljanske družbene ledine.       To ni bilo plemstvo, vendar je stalo v ljubljanskem  družabnem življenju tako visoko, kot da so se po žilah tistih ljudi pretaka najbolj čista modra kri.     Eno teh skupin so imenovali oficijelno ” dame “. Kadar so se delili v javnih govorih ali časopisih pokloni tej skupini, so jo nazivali ” cvetni venec našega ženstva ali ” izbrano cvetje s slovenskih livad.”      Po prvi vojni je življenje po kavarnah dalje teklo svojo pot. Dame so prihajale v kavarno vsak delavnik ob pol dvanajstih ali pa ob enih. Prevladovala je elitna Emona, kjer so se dopoldan zbirale tudi t.i.  ” narodne dame “, opremljene vsaka s svojim lornjonom. ”

Naš primer lornjona je družinski pripomoček kratkovidnim in je prehajal iz roda v rod. Prvotno last družine Sušelj, živeče na Pivškem.