Bolj velikih morčkov ni

EVIDENČNI LIST NAKITA št. :                     179

DatacijaDruga polovica 19. stoletja
Avtor in naslov
Delavnica, porekloAvstroogrska, Rijeka
Mere v mm27 x 12 x 12
Opis snoviPozlačeno  srebro
Ohranjenost, stanje  Morčka sta v funkcionalnem smislu v redu, emajl na turbanu pa je vidno okrušen
Tehnika izdelaveVlivanje srebra v kalup, emajliranje v dveh barvah, zlatenje, sestavljanje zlatenje
ZnakQ N
Slog, stil“Riječki morčič”
LiteraturaAlbert Sič: SLOVENSKE NARODNE NOŠE, 2. izpolnjena izdaja, Lj. 1927

KMEČKI NAKIT, Vodič po razstavi, SEM, Ljubljana 1965, str, 4, 5, 7

Revija VIVA, februar 1995, str. 28:  Jaka Prijatelj, lastnik starinarnice Carniola

Opombe, zgodovina Tokratna Morčka sta verjetno največja v proizvodni seriji. Kljub temu ju je nosila ženska, ne moški. V 19, stoletju zelo priljubljen in zaželjen nakit različnih velikosti so nosili na Gorenjskem predvsem premožnejši kmetje,  v Ljubljani pa ribiči in krakovski čolnarji.

 

Figura se je ponovno rodila v renesančnih Benetkah, hitro zaslovela in z njo so začeli krasiti še pohištvo, svečnike in kasneje še broške, obeske, kravatne igle. Velika in pomembna delavnica morčkov v 19. stoletju je bila ne Reki, od naših pa so jih najraje nosili Istrani in Gorenjci. Da  so jih radi nosili tudi na Štajerskem, pa sta dokaz   naša dva. Sta darilo , poleg drugih, starinarja iz Zreč,  ki smo jih dobili v dar “ker kmečkega nakita itak nihče ne zbira”.   

 

Zelo zanimivo pripombo o morčkih v času okrog 1848, pa smo zasledili pri A. Siču: Žene so v uhljih nosile ali zlate “murčke” ali pa zlate uhane z obeski. Nekatere so imele tudi murčke z obeski. Za navadno rabo so si pri murčkih obeske lahko snele  .